Ενημερωτικό σημείωμα του ΠΑΜΕ για τα νέα μετρα

FacebookTwitterGoogle+Share

 

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΠΑΜΕ

Για τα νέα μέτρα

Η εξαγγελία των νέων εργασιακών μέτρων χρειάζεται να εξειδικευτεί με τις εγκυκλίους και κυρίως με τις ΚΥΑ που θα ακολουθήσουν καθώς υπάρχουν παγίδες αλλά και ανατροπές σε σχέση με όσα γνωρίζαμε ως σήμερα. Επιπλέον υπάρχουν κενά όπως π.χ. για τους μερικώς απασχολούμενους οι οποίοι δεν εξαιρούνται του συστήματος της εκ περιτροπής απασχόλησης.

Ο βασικός πυρήνας των μέτρων που προωθούνται εστιάζει στην παράταση των αναστολών των συμβάσεων και στην εκ περιτροπής εργασία. Αυτά τα μέτρα μπορούν να επιλέγονται μόνα τους ή συνδυαστικά καθώς πλέον ο επιχειρηματίας μπορεί να επιλέξει από ένα ευρύ πλέγμα χτυπήματος του εργατικού μισθού και του ωραρίου και να κάνει μίξη.

Σε κάθε περίπτωση το αποτέλεσμα είναι το παραπέρα πετσόκομμα του εισοδήματος των εργαζομένων, οι οποίοι έχουν προγραμματίσει τη ζωή και τις ανάγκες τους με βάση τους μισθούς από τη δουλειά τους, η γενίκευση της ελαστικής απασχόλησης παντού και για όλους, σε ωράρια και ημέρες δουλειάς. Καταργούνται όλες οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας που είναι σε ισχύ, αφού όλοι οι όροι που καθορίζουν μισθούς και χρόνο εργασίας ανατρέπονται.

Τα μέτρα προσομοιάζουν προηγούμενα μέτρα των μνημονίων που ισοπεδώνουν τις συλλογικές συμβάσεις, δημιουργούν σε ένα ευρύ φάσμα των εργαζομένων νέες μειώσεις ανεξαρτήτως του δρόμου που θα επιλέξει η κάθε επιχείρηση. Όπως με την οριζόντια μείωση κατά 32%-22% σε ένα βράδυ που πραγματοποιήθηκε στον κατώτερο μισθό, το «έκτακτο μέτρο» στην παρούσα φάση μονιμοποιεί μειώσεις που στην καλύτερη περίπτωση θα είναι στο 20% ενώ ένα σημαντικό τμήμα που θα παραμείνει εκτός εργασίας, θα βρεθεί είτε με τα 534€ του επιδόματος της αναστολής σύμβασης ή με τα 400 του επιδόματος ανεργίας ή του εποχικού επιδόματος ανεργίας (χωρίς ένσημο). Παράλληλα ένα μεγάλο τμήμα των εργαζόμενων θα παραμείνει άνεργο και χωρίς επιδότηση.

Η επιδότηση της εργασίας αποδεικνύεται στην πράξη πως είναι τάισμα με ζεστό χρήμα και απαλλαγές στην εργοδοσία. Είναι καραμπινάτη επιδότηση της εργοδοσίας. Οι εργαζόμενοι βρίσκονται στο περιθώριο, μισοάνεργοι ή άνεργοι, με μισθούς που έμμεσα προσεγγίζουν τις πάγιες επιδιώξεις του κεφαλαίου και των κυβερνήσεων του, δηλαδή να αμείβονται με το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα.

Στην αρχική εξαγγελία των νέων μέτρων υπάρχουν επίσης σημαντικά που αφορούν το ειδικό ελαστικό καθεστώς εκ περιτροπής απασχόλησης για αυτό το χρονικό διάστημα πχ δεν ορίζεται ο τρόπος που θα υπολογίζονται για τη φετινή χρονιά τα ποσά του επιδόματος αδείας και του δώρου των Χριστουγέννων για όσους εργαζόμενους μπουν σε καθεστώς εκ περιτροπής απασχόλησης.

Ο ΣΕΒ πραγματοποιεί όλο αυτό το διάστημα σταθερές παρεμβάσεις. Στο τελευταίο δελτίο του ΣΕΒ (21/5) αναφέρει εκτίμηση για 20% ανεργία με αύξηση άνω του 3% δηλαδή δεκάδες χιλιάδες νέοι άνεργοι. Ο ΣΕΒ εκτιμά και έχει σημασία πως οι νέοι άνεργοι στη μισθωτή απασχόληση που υπολογίζονται σε απόλυτο αριθμό περίπου στις 100.000,  απλώνονται σε πολλούς κλάδους και όχι μόνο στον τουρισμό. Εκτιμούν ότι περίπου 13 χιλ. θα είναι η μείωση της απασχόλησης στον τουρισμό και 88 χιλ. στους λοιπούς κλάδους, λαμβάνοντας υπόψη το μέγεθος κάθε κλάδου πριν την τρέχουσα κρίση.

Σύμφωνα με τις αναλύσεις τους προκύπτει ότι, στην περίοδο Μαρτίου – Ιουλίου 2020 οι καθαρές προσλήψεις στον τουρισμό θα είναι μειωμένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 κατά 224χιλ εργαζόμενους, και στους λοιπούς κλάδους κατά 141χιλ εργαζόμενους δηλαδή συνολικά 365χιλ εργαζόμενους περίπου.

Η κυβέρνηση υλοποιεί κατά γράμμα όλες τις απαιτήσεις του ΣΕΒ. Ο ΣΕΒ στο δελτίο του αναφέρει πως «είναι σημαντική η αξιοποίηση των πόρων των €1,4 δισ. του προγράμματος SURE, οι οποίοι αναλογούν περίπου σε €483 ανά άτομο για 5 μήνες. Το κοινωνικά βέλτιστο θα είναι τα χρήματα αυτά να μην γίνουν επιδόματα ανεργίας, αλλά επιδόματα εργασίας, έτσι ώστε οι επιχειρήσεις με μειωμένο τζίρο να μπορέσουν να λειτουργήσουν προσφέροντας και διατηρώντας όσες περισσότερες θέσεις εργασίας είναι δυνατόν έστω και, προσωρινά, μειωμένου ωραρίου».

Χρειάζεται να ενταθεί η διαφωτιστική δουλειά απέναντι στα μέτρα και στον τεχνητό ενθουσιασμό που προσπαθεί να δημιουργήσει η κυβέρνηση. Οι αναφορές για την επανεκκίνηση της οικονομίας έχουν σχετική ταύτιση με δηλώσεις και διαγγέλματα του 2009, του 2011 κοκ. Με βάση τις γενικές κατευθύνσεις πρέπει να μπει στο πλάνο το σύνθημα, πληρώσαμε πολλά – δεν θα πληρώσουμε ξανά.

Π.χ. οι μειώσεις σε ΦΠΑ στην πραγματική ζωή σημαίνουν μειώσεις σε εισιτήρια και παροχές στο ύψος των 20-50 λεπτών ως 3-4 ευρώ. Σε αυτό το κομμάτι υπάρχει έδαφος για να αναδειχτούν αντιθέσεις πχ ότι τα λεφτά πάνε στους επιχειρηματικούς ομίλους και τα λεπτά σε εργαζόμενους.

Χρειάζεται καλή παρακολούθηση στους χώρους δουλειάς διότι τα μέτρα αλλά και οι ΚΥΑ που θα ακολουθήσουν μπορούν να έχουν γενικό περιεχόμενο και προσανατολισμό αλλά ακόμα και στο επίπεδο του κλάδου και τις επιχειρήσεις θα υπάρχουν μεγάλες διαφοροποιήσεις.

Σε κάθε εργαζόμενο τα μέτρα θα τον επηρεάζουν διαφορετικά καθώς θα εξαρτάται από το μισθό του, τη δουλειά του, το ωράριο του, το μείγμα αναστολής σύμβασης και εκ περιτροπής εργασίας. Αντικειμενικά στη δουλειά κάθε σωματείου μπαίνει μπροστά η πιο προσωποποιημένη δουλειά με τους εργαζόμενους.

Έγκαιρα όλα τα ΔΣ χρειάζεται να προετοιμαστούν με βάση το ειδικό εργασιακό καθεστώς αυτής της περιόδου. Άλλωστε όπως λέει και ο λαός μας «ουδέν μονιμότερο του προσωρινού». Η πλειοψηφία των μέτρων ήρθαν για να μείνουν.

Η τωρινή έκτακτη κατάσταση δημιουργεί πλήθος ερωτημάτων και ανησυχία στους εργαζόμενους. Οι απαντήσεις μας δεν πρέπει να είναι γενικές – θεωρητικές αλλά συγκεκριμένες – πρακτικές. Να υπάρχει άμεση παρέμβαση σε κάθε χώρο δουλειάς.  Τα μέλη των ΔΣ χρειάζεται να παρακολουθούν και να γνωρίζουν το περιεχόμενο των νέων μέτρων, να τα εξηγούν, να δημιουργούν νέα αιτήματα στη βάση των προβλημάτων.

Για τα νέα μέτρα

Ποιες επιχειρήσεις μπορούν να συμμετέχουν και πώς θα λειτουργήσει η αναπλήρωση. Συνδυαστικά η εφαρμογή των αναστολών για Ιούνιο και Ιούλιο

Σε όλες τις επιχειρήσεις της χώρας ανεξαρτήτως κλάδου με μείωση τζίρου τουλάχιστον 20%, σε νέες επιχειρήσεις αλλά εποχικές επιχειρήσεις θα μπορεί να γίνει χρήση από τον Ιούνιο έως και τον Σεπτέμβριο, το μοντέλο “σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα” στους μισθούς. Το μοντέλο αυτό δίνει τη δυνατότητα σε κάθε εργοδότη να μειώνει το ωράριο εργασίας έως και 50% και παράλληλα το κράτος να αναπληρώνει το 60% της απώλειας του μισθού. Σε αυτόν το μηχανισμό μπορούν να μπουν όλοι οι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης και οι εποχικά εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης.

Κατώτερο επίπεδο για τις μειώσεις των αποδοχών μπαίνει ο κατώτατος μισθός, καθώς αν η καθαρή αμοιβή υπολείπεται μετά τη μείωση ωραρίου και την αθροιστική συμμετοχή εργοδότη και κράτους του κατώτατου μισθού, η διαφορά  θα  καλύπτεται από το κράτος εξ’ ολοκλήρου. Η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών από 1η Ιουνίου (0,90 ποσοστιαίες μονάδες) διαμορφώνει τον καθαρό κατώτατο μισθό στα 550 ευρώ. Φαίνεται πως για καθαρούς μισθούς άνω των 700-800 ευρώ περίπου, ο μηχανισμός καταλήγει, μετά την αθροιστική συμμετοχή εργοδότη και κράτους, σε μια τελική απώλεια για τον εργαζόμενο της τάξης του 20%. Πρόκειται για γενικευμένη μείωση του “μέσου μισθού” στα όρια του κατώτατου, διακηρυγμένο στόχο των εργοδοτικών ενώσεων. Για μικρότερους μισθούς οι απώλειες σβήνουν λόγω του ορίου του κατώτατου μισθού.

Σε κάθε περίπτωση και με βάση τις εξαγγελίες για να μπορεί μια επιχείρηση να ενταχθεί στο μέτρο της επιδότησης μισθού πρέπει:

Να μη μεταβάλλει το είδος της σχέσης εργασίας δηλαδή να διατηρείται η σύμβαση πλήρους απασχόλησης
Να μην προχωρήσει σε απόλυση του εργαζόμενου που είναι ενταγμένος στον μηχανισμό
Να μην προχωρήσει σε μείωση του ονομαστικού μισθού του εργαζομένου.
Το συνδυαστικό μοντέλο που μπορούν να αξιοποιούν οι επιχειρήσεις

Για τις επιχειρήσεις του τουρισμού, της εστίασης των μεταφορών, του πολιτισμού και του αθλητισμού μπορούν να συνδυάζονται:

Η αναστολή της σύμβασης εργασίας για ένα τμήμα του προσωπικού που θα λαμβάνει τα 534€ της ειδικής αποζημίωσης (το σημερινό 800αρι που όμως ήταν για 45 μέρες).
Η μονομερής μείωση του χρόνου εργασίας έως και 50% από τον εργοδότη και η επιδότηση του 60% της απώλειας από το κράτος για το λοιπό τμήμα του προσωπικού.
Για τις επιχειρήσεις της εστίασης ο συνδυασμός αναστολής συμβάσεων και εκ περιτροπής εργασία έχει χρονικό ορίζοντα ως τον Ιούνιο, ενώ για τις επιχειρήσεις τουρισμού, μεταφορών, πολιτισμού και αθλητισμού τον Ιούνιο και τον Ιούλιο.

Σε αυτές τις επιχειρήσεις δίνεται η δυνατότητα να βάλουν σε αναστολή τη σύμβαση εργασίας ακόμα και για το 100% του προσωπικού τους. Παρέχεται η δυνατότητα να μην επαναλειτουργήσουν οι επιχειρήσεις εστίασης τον Ιούνιο και οι υπόλοιποι κλάδοι τον Ιούνιο και τον Ιούλιο, διατηρώντας όμως σε ισχύ και σε αναστολή τις συμβάσεις των εργαζομένων τους, οι οποίοι θα παίρνουν τα 534€

Θέλει προσοχή το εξής: Ενώ μέχρι σήμερα στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο των έκτακτων μέτρων είχε προβλεφθεί ότι στο χρονικό διάστημα των 45 ημερών που ακολουθεί την λήξη της αναστολής των συμβάσεων εργασίας, ειδικώς για επιχειρήσεις που πλήττονται, ο εργοδότης θα έπρεπε να διατηρεί τους ίδιους όρους εργασίας για τον εργαζόμενο, με την νέα εγκύκλιο έχουμε ανατροπή. Δίνεται το δικαίωμα στον εργοδότη να επιβάλλει μονομερώς το σύστημα του προσωπικού ασφαλούς λειτουργίας, ώστε να εργάζονται κατ ελάχιστον 2 εβδομάδες το μήνα και όσοι εργαζόμενοι βγαίνουν από την αναστολή της σύμβασής τους και εντός του 45ήμερου που ακολουθεί την λήξη. Είναι δεδομένο ότι για κάτι τέτοιο δεν υπάρχει καμία νομοθετική εξουσιοδότηση και η σχετική ρήτρα της εγκυκλίου είναι στο κενό.

Επίσης, στην ίδια εγκύκλιο του Υπουργείου Εργασίας και μετά την αναγγελία των νέων μέτρων αποσαφηνίζεται το πλαίσιο των προστατευτικών μέτρων για τρεις κατηγορίες επιχειρήσεων:

Κλειστές με κρατική εντολή και τον Μάιο
Επαναλειτουργούσες
Πληττόμενες βάσει ΚΑΔ

Όπως διευκρινίζεται, οι επιχειρήσεις που επαναλειτουργούν μετά την προσωρινή αναστολή με κρατική εντολή πχ εστίαση κι εφόσον δεν κάνουν χρήση του μέτρου της παράτασης των αναστολών, αν δηλαδή ανακαλέσουν το 100% του προσωπικού τους πίσω σε ενεργή απασχόληση εμπίπτουν στις κοινές διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας, δηλαδή μπορούν κατ’ αρχήν να προβούν σε απολύσεις. Αυτό δεν επιτρέπεται, αν κάνουν χρήση του μέτρου του προσωπικού ασφαλούς λειτουργίας, δηλαδή της νέας εκ περιτροπής.

Για τις πληττόμενες επιχειρήσεις βάσει ΚΑΔ ισχύει άλλο πλαίσιο καθώς υποχρεούνται να διατηρήσουν για 45 ημέρες μετά την αναστολή τους ίδιους εργαζόμενους και με τους ίδιους όρους εργασίας.

Για τις συμβάσεις ορισμένου χρόνου

Στις συμβάσεις ορισμένου χρόνου, η 1η εγκύκλιος του υπουργείου Εργασίας ξεκαθαρίζει πως τόσο στις επιχειρήσεις που μένουν κλειστές με κρατική εντολή όσο και στις πληττόμενες και επαναλειτουργούσες μπορεί να παραταθεί η αναστολή συμβάσεων ορισμένου χρόνου. Μετά το πέρας του διαστήματος παράτασης της αναστολής ή όταν η επιχείρηση επαναλειτουργήσει η σύμβαση εργασίας συνεχίζεται για τον συμφωνηθέντα χρόνο που υπολείπεται.

Π.χ. σύμβαση ορισμένου χρόνου με συμφωνημένο χρόνο λήξης την 20η Μαΐου, που ετέθη σε αναστολή την 20η Μαρτίου, ο υπολειπόμενος χρόνος κατά τον οποίο συνεχίζεται η σύμβαση όταν η επιχείρηση επαναλειτουργήσει ή όταν ολοκληρωθεί ο χρόνος παράτασης, είναι δύο μήνες.

Όμως εδώ υπάρχει παγίδα. Η υποχρέωση συνέχισης της σύμβασης εργασίας για τον συμφωνηθέντα χρόνο που υπολείπεται δεν υφίσταται – κατά την νέα εγκύκλιο – όταν συντρέχει αντικειμενική αδυναμία εκπλήρωσής της, όπως σε περίπτωση επιχειρήσεων που από τη φύση λειτουργίας τους είναι εποχικές (π.χ. θέατρα χειμερινής περιόδου, χιονοδρομικά κέντρα, φροντιστήρια ή κέντρα ξένων γλωσσών που η λειτουργία τους διαρκεί όσο και το σχολικό έτος κ.α.) ή σε περίπτωση κατά την οποία η απασχόληση του εργαζόμενου δεν είναι δυνατή διότι η σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου είχε συναφθεί για την εξυπηρέτηση αναγκών που δεν υφίστανται πλέον μετά τη λήξη της αναστολής ή της παράτασης της αναστολής της σύμβασης εργασίας του εργαζόμενου (π.χ. οδηγοί σχολικών λεωφορείων, η διάθεση ταξιθετριών/ταξιθετών από εταιρεία παροχής υπηρεσιών ενώ έχει απαγορευτεί η πραγματοποίηση παραστάσεων, προσωρινή αναπλήρωση μισθωτού κ.α.).

Για το πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ

Το μέτρο της μείωσης ωραρίου και επιδότησης μισθού, το οποίο ονομάστηκε Μηχανισμός Ενίσχυσης Απασχόλησης «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» έχει πιο μεγάλο εύρος καθώς μπορεί να καλύπτει όλους τους υφιστάμενους εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης από 1η Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου. Η κυβέρνηση άφησε ανοιχτό το ζήτημα της επέκτασης αλλά ήδη γνωρίζουμε πως το πρόγραμμα-μήτρα SURE έχει λήξη το 2022.

Στον μηχανισμό μπορούν να ενταχθούν:

όλες οι επιχειρήσεις που εμφανίζουν μείωση του τζίρου τους, τουλάχιστον 20%, κατά το προηγούμενο χρονικό διάστημα της κρίσης της πανδημίας του κορονοϊού, ανεξαρτήτως κλάδου
επιχειρήσεις που δεν έχουν έσοδα καθώς είναι νέες αλλά και οι εποχικές επιχειρήσεις.

Όσον αφορά ειδικότερα στις εποχικές επιχειρήσεις που επαναλειτουργούν τους καλοκαιρινούς μήνες, δίνεται δικαίωμα συμμετοχής σε όλους τους εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης που θα προσληφθούν σε αυτές, μέχρι τον αριθμό των εργαζομένων πλήρους απασχόλησης που διατηρούσαν πέρυσι τον αντίστοιχο μήνα.

Π.χ. έστω ότι υπάρχει εποχική επιχείρηση στον τουρισμό που το καλοκαίρι του 2019 είχε 10 εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης. Φέτος της δίνεται η δυνατότητα να επαναπροσλάβει 10 εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης και να τους εντάξει όλους στον μηχανισμό, ώστε να τους απασχολεί με έως και 50% μειωμένο ωράριο και το κράτος να επιδοτεί το 60% της απώλειας του μισθού.

Ο μηχανισμός θα καλύπτει όλους τους εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης. Ο εργοδότης θα μπορεί να μειώνει το χρόνο εργασίας του εργαζομένου πλήρους απασχόλησης έως και 50%, υπό την αυστηρή προϋπόθεση ότι δεν θα μεταβάλλεται το είδος της σχέσης εργασίας.

Π.χ. εργαζόμενος με καθαρό μισθό 1.000 ευρώ θα παίρνει από τον εργοδότη 500€ λόγω του 50% της συμμετοχής του. Παράλληλα θα παίρνει από το κράτος 300€ δηλαδή το 60% του υπόλοιπου των 500€. Δηλαδή ο εργαζόμενος βάζει στην τσέπη 800€, άρα χάνει το 20% του μισθού του.

Ο εργοδότης έχει την υποχρέωση να καλύπτει το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών του εργαζομένου, υπολογιζόμενων επί του αρχικού  ονομαστικού μισθού. Δηλαδή στο συγκεκριμένο παράδειγμα, ο εργοδότης θα καλύπτει τις προβλεπόμενες εισφορές για τα 1.000 ευρώ δηλαδή 490€ επιπλέον.

Π.χ. εργαζόμενος που πληρώνεται με τον σημερινό κατώτερο μισθό των 650€ και μειωθεί ο χρόνος εργασίας του κατά 50%, θα πάρει από τον εργοδότη το 50% του καθαρού μισθού και από το κράτος το υπόλοιπο 50%, δηλαδή θα καλύπτεται το 100% της απώλειάς του, καθώς ο μισθός του δεν μπορεί να είναι κάτω από τον κατώτερο μισθό.

Ο καθαρός κατώτατος μισθός μετά τις εργατικές και εργοδοτικές εισφορές, τις οποίες θα υποχρεούται να καταβάλει εξ ολοκλήρου ο εργοδότης, διαμορφώνεται στα 550€. Χωρίς να υπάρχει ΚΥΑ αλλά με βάση τα παραπάνω δεδομένα, εκτιμάται πως ο εργοδότης θα καλύπτει τα 275 ευρώ και το κράτος τα υπόλοιπα 275 ευρώ. Ο εργοδότης θα καλύπτει επίσης το 100% των εργατικών και εργοδοτικών εισφορών, που στη συγκεκριμένη περίπτωση του κατώτερου μισθού είναι 99,64€ για τον εργαζόμενο και 158,14 για τον εργοδότη, σύνολο 257,78€ (από την 1η Ιούνη η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών σπάει σε 0,48 μονάδες στον εργοδότη και 0,42 για τον εργαζόμενο.

Οι επιχειρήσεις που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα δε θα μπορούν να απολύσουν εργαζομένους  ούτε να μεταβάλλουν την σύμβαση εργασίας από πλήρους απασχόλησης σε μερικής απασχόλησης. Αυτό σημαίνει ότι μετά την λήξη του προγράμματος οι εργαζόμενοι θα επανέρχονται σε πλήρη απασχόληση με τις ίδιες αποδοχές. Το θέμα είναι πως δεν καταγράφεται το διάστημα που θα απαγορεύονται οι απολύσεις μετά την λήξη του προγράμματος. Αν μετά τη λήξη του προγράμματος οι απολύσεις είναι ελεύθερες τότε η προστασία από τις απολύσεις  είναι κενό γράμμα στον παρόντα χρόνο υλοποίηση των μέτρων.

Ξεχωριστά για τις αναστολές συμβάσεων τον Ιούνιο και τον Ιούλιο

Για τον Ιούνιο παρατείνεται η δυνατότητα αναστολής των συμβάσεων εργασίας σε ποσοστό 100% των εργαζομένων, αποκλειστικά και μόνο για όσες επιχειρήσεις παραμένουν κλειστές, αλλά  και για  επιχειρήσεις στους κλάδους του τουρισμού, της εστίασης, των μεταφορών, του πολιτισμού και του αθλητισμού που πλήττονται. Οι εργαζόμενοι  σε αναστολή δικαιούνται αποζημίωσης ειδικού σκοπού ύψους 534€, κατ’ αναλογία των ημερών διάρκειας της αναστολής και πλήρους κάλυψης των ασφαλιστικών τους εισφορών επί του ονομαστικού τους μισθού. Τον Ιούνιο παύει να ισχύει η δυνατότητα αναστολής πληρωμής ασφαλιστικών εισφορών για όλες τις επιχειρήσεις.

Για τον Ιούλιο θα παρατείνεται η δυνατότητα αναστολής των  συμβάσεων  εργασίας σε ποσοστό 100% των εργαζομένων, αποκλειστικά και μόνο όμως για τις επιχειρήσεις στους κλάδους του τουρισμού, των μεταφορών, του πολιτισμού και του αθλητισμού που πλήττονται. Οι εργαζόμενοι  σε αναστολή δικαιούνται αποζημίωσης ειδικού σκοπού ύψους 534 ευρώ, κατ’ αναλογία των ημερών διάρκειας της αναστολής και  πλήρους κάλυψης ασφαλιστικών εισφορών επί του ονομαστικού τους μισθού.

Εποχικά απασχολούμενοι

Ο τρίτος άξονας που παρουσίασε η κυβέρνηση προβλέπει χορήγηση επιδόματος ανεργίας στους εποχικά  απασχολούμενους που δεν θα προσληφθούν την τρέχουσα τουριστική περίοδο καθώς και «κίνητρα» επαναπρόσληψης τους. Ειδικότερα θα προβλεφθεί η χορήγηση ως μηνιαία οικονομική ενίσχυση, του επιδόματος εποχικής ανεργίας έως και τον μήνα Σεπτέμβριο στους περίπου 120.000 εποχικά ανέργους. Επίσης όπως λέει η κυβέρνηση θα επεκταθούν τα επιδόματα ανεργίας που λήγουν τον Μάιο κατά δύο μήνες, ενώ μειώνονται τα ελάχιστα απαιτούμενα ημερομίσθια από 100 σε 50 για την λήψη του εποχικού επιδόματος το ερχόμενο φθινόπωρο. Και για τα δύο αυτά μέτρα.

Για τον τουρισμό ειδικά τα παραπάνω μέτρα χρειάζονται παραπέρα εξειδίκευση και ψάξιμο λόγω των δικαιούχων και της ευρείας εφαρμογής τους. Ήδη τα νούμερα που δίνονται αμφισβητούνται, έχουν παγίδες και ψέματα.

Τέλος, χωρίς καμία στήριξη εξακολουθούν να παραμένουν περίπου 500.000 μακροχρόνια άνεργοι, οι οποίοι με βάση τα μέτρα αυτής της περιόδου δεν εντάχθηκαν σε κανένα μέτρο στήριξης.